مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۲۲ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۷:۴۹
۰ نفر

گروه شهری: درحالی‌که سهم اعتبارات متروی تهران در لایحه بودجه پیشنهادی دولت برای سال آینده کاهش 8 درصدی رانشان می‌دهد نمایندگان مجلس شورای اسلامی ضمن انتقاد از این رویکرد در تلاشند تا راهکارهایی برای جبران کمبود اعتبارات بودجه مترو پیدا کنند.

مترو

در این باره مهرداد لاهوتی عضو هیات رئیسه فراکسیون مدیریت شهری مجلس شورای اسلامی با اشاره به کاهش 8 درصدی بودجه متروی تهران درلایحه بودجه تقدیم شده از سوی دولت به مجلس گفت: البته دولت می‌تواند ادعا کند که کلیت بودجه تخصیص یافته به حمل‌ونقل عمومی و مترو افزایش داشته زیرا در سرجمع اعتبارات درنظر گرفته شده برای تجهیز ناوگان اتوبوسرانی و تاکسیرانی حدود 20درصد رشد وجود دارد اما واقعیت این است که متأسفانه در اعتبارات درنظر گرفته شده، با کاهش اعتبار در بخش مترو مواجه هستیم. لاهوتی به سما گفت: در بخش مترو و قطار شهری، سال‌جاری هزار و 21میلیارد تومان اعتبار درنظر گرفته شده بود که این عدد برای سال آینده اگرچه هزار و 62‌میلیارد تومان افزایش یافته اما افزودن 2حاشیه حومه شهر تهران (پرند و هشتگرد) و حومه شهر اصفهان (فولاد مبارکه) سبب کاهش 8درصدی اعتبار قطار شهری تهران شده است.

در‌این‌باره عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی نیز از کاهش اعتبار متروی کلانشهرها در بودجه سال آینده سخن گفته است.شاپور پولادی با بیان اینکه استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی ارزان قیمت در سال90 یک ضرورت اجتناب ناپذیر است به شهرنوشت گفت: متأسفانه اعتبارات متروی کلانشهرها در بودجه 90 نسبت به سال گذشته روند کاهنده‌ای دارد.این عضو کمیسیون عمران و نماینده مردم ایلام، با اشاره به اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها ادامه داد: در هر حال اجرای این قانون تاثیر مستقیمی روی فعالیت شهرداری‌ها و اجرای پروژه‌های عمرانی و فعالیت‌های خدماتی آنها می‌گذارد؛ بنابراین طبیعی است که هزینه عمرانی آنها نیز افزایش یابد.

علاوه بر این به اعتقاد این نماینده مجلس با اجرای قانون هدفمندکردن یارانه‌ها و آزادسازی نرخ حامل‌های انرژی، شهرداری‌ها از محل مابه‌التفاوت بهای سوخت میلیاردها تومان بدهکار شدند؛ چرا که گازوئیل لیتری 17.5 تومان به 350تومان رسیده است.

تلاش مجلس برای جبران کمبود اعتبارات بودجه‌ای حمل‌ونقل عمومی در بودجه 90

بنا براین گزارش عضو فراکسیون مدیریت شهری مجلس شورای اسلامی با اشاره به افزایش گرایش مردم به استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی پس از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها از همه نهادها خواست به وظایف خود در قبال گسترش و توسعه مترو و اتوبوس‌های شهری عمل کنند. محمدرضا حسین نژاد در این باره از تلاش مجلس برای جبران کمبودهای بودجه‌ای مترو در سال 90 سخن گفت و افزود: بی‌توجهی به این عرصه مشکلات متعددی را به‌وجود می‌آورد.

حسین نژاد ادامه داد: توسعه حمل‌ونقل عمومی، از قبیل مترو و اتوبوس‌های تندرو و... نیاز اساسی شهروندان در شرایط امروز است. وی با اشاره به برخی پیشنهادها نظیر افزایش قیمت ارز در بودجه سال آینده، از لزوم صرف درآمد حاصل از افزایش قیمت ارز در بخش‌های مختلف عمرانی از جمله حمل‌ونقل عمومی سخن گفت و تاکید کرد: از آنجایی که رقم پیشنهادی دولت در لایحه بودجه برای بخش حمل‌ونقل عمومی کافی نبود، اعضای کمیسیون عمران به‌دنبال راهی بودند تا بتوان با افزایش بودجه حمل‌ونقل عمومی حداقل بخشی از مشکلات سال‌های اخیر در این بخش را مرتفع کرد.

وی با اعلام این خبر که درآمد حاصل از افزایش قیمت ارز در بخش‌های مختلف هزینه شده از اختصاص تنها حدود 800میلیارد تومانی مبلغ حاصله به حمل‌ونقل ریلی درون شهری 13 شهر و کلانشهر انتقاد کرده و در عین حال، استفاده روزافزون از وسایل حمل‌ونقل عمومی را عاملی دانست که باید انگیزه لازم را در نهادهای مرتبط برای توسعه آن ایجاد کند.

کد خبر 130396

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز